יש מעט חוויות מגעילות ומפתיעות כמו החוויה של "לגלות" ג'וק ברחבי הבית והעסק, ולהיזכר כמה מדובר בחיה מגעילה ומבהילה, שיכולה לחלוק איתנו את מרחבנו האישי ביותר ללא ידיעתנו. אם מדובר בג'וק אחד מדובר במצב יחסית קל לטיפול, אך הצטברות של מספר ג'וקים יכולה להפוך למכה של ממש – שדורשת את התערבותו של מדביר מקצועי. בכתבה זו תוכלו לקרוא איך מדבירים תיקנים – בדגש על תיקן אמריקאי.

 

למה כדאי להזמין הדברה במקרה של ג'וקים?

ריסוס לבית הוא כלי שיכול להיראות אגרסיבי עבור רבים – שלא מבינים את הבעיות העוצמתיות שתיקנים יכולים להביא איתם למשק הבית. תפיסה זו נובעת מכך אנשים רבים רואים בג'וקים מטרד קטן ולא מבינים את שלל הצרות שאלו יכולים להביא איתם – צרות שנובעות בעיקר ממרחב המחייה הטבעי של מקקים אלו – מי הביוב, שהם מרחב לא הייגני שיכול להוביל להעברה של מחלות ולכלוך לביתכם.

צרה נוספת שנובעת מתיקנים ומשותפת לכל המזיקים היא שתיקנים הם חיה ככל החיות – ולכן נוטים להתרבות ו"להשתלט" על הבית אם הם לא מטופלים בהתאם.

 

איזה סוגי תיקנים קיימים?

ישנם ארבעה סוגי תיקנים הנפוצים בישראל: תיקן אמריקאי, תיקן גרמני, תיקן פסים ותיקן מזרחי – כאשר התיקן האמריקאי והתיקן הגרמני הם התיקנים הנפוצים ביותר בארצנו, והתיקן האמריקאי הוא התיקן הנפוץ ביותר בבתי מגורים.

 

איך מזהים תיקן אמריקאי?

התיקן האמריקאי נקרא בשפת המדבירים גם "תיקן תמר" בשל צורתו הנפוצה – המזכירה את פרי עץ התמר. תיקן זה הוא תיקן שמגיע לביתנו דרך בורות הביוב ברצפה ודרך תעופה לפתחי הבית השונים. תיקן זה ידוע באהבתו למקומות לחים ורטובים ולכן הוא נפוץ בעיקר באזור המקלחת והכיורים בבית, או בבורות הביוב ושלוליות מי ההשקיה בגינה.

התיקן האמריקאי קל לזיהוי גם בשל עונות הפעילות שלו – שהן חודשי הקיץ מאפריל ועד נובמבר, וזמני הפעילות שלו – שהן שעות הלילה. חשוב לציין! שעות פעילות אלו רלוונטיות בעיקר לתיקנים בודדים, כאשר מפגש עם תיקן במהלך שעות היום / ימי החורף יכול להוות אינדיקציה לאוכלוסייה גדולה של תיקנים ביתיים שהגיעה לכדי רמת ביטחון / צפיפות המצדיקה פעולה מחוץ לשעות ועונות הפעילות הרגילות.

 

איך מדבירים תיקן אמריקאי?

כמו בכל סוג הדברה – גם במקרה של תיקנים אמריקאיים הטיפול הטוב ביותר במזיקים הוא מניעה לכתחילה של אפשרותם להשתרש בבית. מניעה זו מושגת בעזרת הדברה שנתית, במהלכה מפזר המדביר חומר דוחה תיקנים שמונע מהם לראות את ביתכם כאופציה אטרקטיבית למגורים. טיפול זה רלוונטי לסוג זה של מקקים ולא לסוגים אחרים (כמו התיקן הגרמני) – בהם נהוג לבצע טיפול נקודתי עם הופעתם.

מי שלא טיפל מראש בנושא ומוצא עצמו כעת בבעיה – יכול להתקשר למדביר שיוכל לטפל בבעיה תוך כ24-48 שעות (כתלות בעוצמת ההתפרצות). הדברה שכזו דורשת פינוי של הבית לשעתיים לפחות, כאשר אורך זמן זה עולה לשש שעות עבור חיות מחמד, תינוקות ונשים בהיריון.

 

לסיכום

ג'וקים הם חיה שלא כדאי להסתבך איתה – ועדיף להזמין לגביה מדביר מקצועי שיטפל במצב. אם מצאתם בביתכם תיקנים שעונים להגדרות שהוצגו כאן, מהרו להתקשר ולטפל בבעיה.

איש תחזוקה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *