לשהיה הארוכה שלנו בסביבה משרדית תחת תאורה מלאכותית וצפייה ארוכה במסך ישנה השפעה משמעותית על בריאות העיניים. מחקרים שפורסמו בכתבי עת מקצועיים בנושאי בריאות הציבור בארה"ב העידו כי מדי שנה מדווחת עליה של כ-12% במחלות עיניים בקרב עובדים משרדיים. הגורם: חשיפה בלתי מבוקרת לזמן ממושך לתאורה פלורסנטית קרה ובוהקת מדי. במאמר הבא: יתרונות תכנון תאורה בהיבט הבריאותי. כל מה שלא ידעתם על הקשר שבין אור-עין-נפש.

 

ליקויי תאורה הפוגעים בראיה

תאורה משרדית לקויה היא תוצר של גורמים מספר אותם יש למנוע כבר בשלב תכנון פרויקט בניה או שיפוץ. להלן סוגי ליקויים ופתרונות תכנון תאורה למניעת פגיעה בראיה מפי יועץ תאורה: שלומי מרציאנו אריכלות ועיצוב פנים כולל תכנון.

 

סנוור

סינוור הוא אחת מבעיות התאורה השכיחות. הסנוור יוצר מצב בו מקור אור בהיר או השתקפות מסוג כלשהו מפריעה לראיה התקינה. הסיבה היא התאמה של העין לרמת האור הבהירה ביותר כשלאחר הסתגלות, פרטים שונים במקומות חשוכים או עמומים יותר בחלל העבודה היא תתקשה לראות בבירור. לסינוור ממושך יש גם השפעה במישור הנפשי בגרימה לחוסר נוחות ואף לעצבנות.

 

הפתרון לבעיית הסינוור

שלומי מרציאנו אדריכלות ועיצוב פנים ותכנון מציע מספר פתרונות יעילים:

  • החליפו גוף תאורה גדול בעל אלומת אור ממוקדת במספר גופי תאורה קטנים לפיזור עוצמת האור בחלל.
  • צורת עמעום נוספת של מקור הסנוור הינה שימוש במכסה לטשטוש אלומת אור ישירה.
  • מקמו על שולחן העבודה גופי תאורה בעלי עמעמים להתאמת תאורה בצורה מדויקת.
  • תכננו את התקנת גופי התאורה כך שלא ישתקפו על מסכים ומשטחים נוספים בעלי תכונות של החזרת אור (משטחים מבריקים לדוגמה).

 

חוסר אחידות בפיזור רמת התאורה

בעיה נוספת אותה מסביר שלומי מרציאנו אדריכלות ועיצוב פנים, הינה מצב בו מקור האור מפיץ אור בצורה בלתי אחידה כך שחלקים מהחלל יהיו חשוכים במידה ניכרת מאחרים. תופעה זו מחייבת את העין להסתגלות תכופה לתאורה ברמות שונות. הבדלים משמעותיים ברמת התאורה עלולים לפגוע בטווח הארוך בעצב הראיה ולגרום להידרדרות במצב הראיה.

 

העצות למניעת חוסר אחידות בפיזור אור הן:

שימוש בגופים מחזירי אור או מראות כלפי גוף תאורה שאינו מפזר אור במידה נכונה. העדיפו שימוש בגופי תאורה בעלי יכולת פיזור אופטימלית וכן צבעו את הרצפה וקירות החדר בצבעים בהירים שלהם תכונה של שיקוף אור בצורה מיטבית.

 

לסיכום: השפעת תכנון תאורה נכון על איכות החיים ובריאות העיניים והנפש

לתכנון תאורה מקצועי יכולת רבה במניעת מחלות עיניים וירידה באיכות הראיה. בנוסף, קיים היבט משמעותי של השפעה תאורנית על בריאות הנפש, שכן חשיפה ממושכת למקורות אור מסנוורים או מפוזרים בצורה לא אחידה עלולה להפחית את המיקוד, לגרום לעצב או לאי נוחות מוגברת ולייצר דפוס התנהגות עצבני. תכנון תאורה עבור משרדים אם כן הינו בסיס ארגונומי למניעת פגיעות ברמה הבריאותית וברמת הבריאות הנפשית של העובדים לאורך זמן.

מטבח כפרי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *