אם שמעתם פעם על המושג ריהוט מונטסורי, וודאי התעסקתם עם כל מה שקשור לגיל הרך. מסקרן אתכם לדעת מה עומד מאחורי השיטה המונטסורית? וכיצד היא מתבטאת בריהוט ייחודי שפותח במיוחד להעצמה לגיל הרך? קבלו את המדריך לריהוט מונטסורי, שיעשה לכם סדר בנושא, ויקנה לכם כלים אישיים לפיתוח אישי גם בבית שלכם.

 

שידה מונטסורית כשלב התפתחותי בחיי הילד

מהי שידה לילדים? האם בסך הכול חפץ טכני פונקציונלי הנועד לאחסון ושמירת חפצים, או עוד כלי התפתחותי, שמאפשר לילד ללמוד את העולם בשני ידיו, לחוות אותו ולטעום מכל הטוב שהעולם מציע, ובכך להתפתח, לגדול, ולקבל יכולות? לשידה מונטסורית פתרונים. כיון שעל פי השיטה המונטסורית, כל חפץ, החל משידה המשך במיטה וכלה בכיסא, הוא כלי מהותי להתפתחות, גדילה, צמיחה, ולמידה חיה ועוצמתית.

שידה מונטסורית כשלב התפתחותי בחיי הילד

אז מהי בכלל השיטה המונטסורית?

כמו רוב השיטות, גם שיטה זאת נקראת על שם מי שפתחה אותה. הרופאה מריה מונטסורי, שחיה לפני כמאה שנה, ועסקה רבות בתחקירים ותצפיות על ילדים בגיל הרך, לצורך הסקת מסקנות, יצירת תזות, והמרתם לדרך חינוך חיובית, שתהפוך את הילד מעצמאי בילדותו, לעצמאי ובטוח בעצמו גם בבגרותו.

אז מהי בכלל השיטה המונטסורית

מהי התזה שעל פיה התפתחה השיטה?

עקרונות השיטה המונטסורית, הן נתינת עצמאות לילד, כבר מגיל צעיר מאד, והתאמת סביבתו לנגישה וזמינה, בצורה בה הילד יוכל להשתמש בה, עם מינימום עזרת המבוגר, ועם מקסימום כבוד עצמי, ניסוי ותהיה וביטחון ביכולות שלו. על פי תזה זו, על הריהוט שבסביבת הילד להיות על פי הגישה המונטסורית, ולאפשר לילד יכולת להסתדר בשטח הטבעי שלו, עם כמה שפחות סיוע וכמה שיותר עצמאות.

 

איך יוצרים סביבה מונטסורית?

כיון שהסביבה הטבעית, היא בית הספר הטוב היותר של החיים, לריהוט המונטסורי, יש חלק חשוב בכל עיצוב הגישה העצמאית לילדים בגיל הרך. על פי גישה זו, יש לפתח לילד, סביבה בה הוא יוכל להתנהל מתוך חופש פעולה מלא, תוך סיפוק עצמאי של צרכיו, וללא תלות במבוגרים ממנו. לשם כך, כל הסביבה תהיה מעובדת בפורמט, שמתאים את עצמו לגיל הרך מכל הבחינות: גודל, צורה, מרקם, בטיחות וכו'.

 

כללי היסוד של הריהוט המונטסורי

כיצד יוצרים ריהוט נגיש וזמין לילדים? התשובה היא פשוטה מאד. על הריהוט לתת מענה באופן ישיר, על הצרכים הספציפיים של הילדים. כאשר מדובר בשידה מונסטורית לדוגמא, היא תהיה בגובה המתאים לקומת הילד, על מנת לאפשר לו להוציא ולהחזיר חפצים באופן עצמאי, ובכך ללכת אחר הסקרנות הטבעית שלו ולהתפתח בבריאות הנפש והגוף.

 

לסיכום

שידה מונטסורית וריהוט מונטסרית, הם חלק מאג'נדה ודרך חיים, ששמים את טובת הילד במרכז ומאפשרים לו התנסות מרגשת כבר בגיל הרך. ניתן לרכוש מגוון רהיטים תואמים לגיל זה, ובכך ליצור סביבה מוטסורית מגרת חושים, מפתחת ומצמיחה.

הכל על הריהוט המונטסורי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *